Ма-ай — японське почуття дистанції

Маай

Що таке ма-ай: дистанція чи щось інше? Етапи розвитку ма-ай. Як зрозуміти свою дистанцію Ма. Зони та діапазони бою. Як покращити свій Ма-ай.

«Йти вперед туди, де не чекають; атакувати там, де не підготувалися».

Сунь-Цзи, Мистецтво війни

Роль дистанції

Перше з чим зустрічається людина, коли входить у суспільство, це вміння контактувати з іншими людьми, дотримуватися дистанції зі своїми партнерами та опонентами у просторі. Існує навіть такий термін як «проксеміка», який пояснює комфортну дистанцію та відстань у різних ситуаціях та у різних людей. Роль дистанції у повсякденному спілкуванні величезна. Від дотримання дистанції залежить все: успіх, життя та здоров’я кожної людини. Водій, який керує транспортним засобом, навчається читати дорожню ситуацію та дотримуватися інтервалу канкаку (яп. 間隔) та дистанцію кюори (яп. 距離) з іншими учасниками дорожнього руху.

Помилка коштує дорого
Будь-яка помилка при виборі дистанції в бойовій ситуації може коштувати життя

Дистанція в рукопашному бою

У бойових ситуаціях роль дистанції зростає багаторазово. Будь-яка помилка, будь-який неправильний вибір відстані між суперниками та неправильний час реагування призводить до поразки. І, якщо в спорті це максимум розбитий ніс або якась інша травма, то в реальній бойовій ситуації ціна помилки вибору дистанції – життя. Бойова дистанція та досяжність супротивника з розвитком почуття часу реагування є однією з найважливіших якостей у рукопашному бою.

Реакція на будь-яку загрозу – це природна реакція людини, яка полягає в тому, щоб піти з цього місця, тобто розірвати дистанцію й піти у свою зону комфорту, з якої можна і захищатися, і нападати. Ті, хто займався військово-прикладними бойовими мистецтвами, розуміли це завжди. На ролику нижче можна переглянути заняття з розвитку почуття дистанції в рукопашному бою далекого 1995 року.

 

Дистанція та етикет у Японії

Дистанцію в Японії було зведено в ранг етикету поведінки — особливої філософії та принципу спілкування для людей різноманітних соціальних прошарків. Порушення певної дистанції каралося смертю. 
В епоху самураїв торкатися самурая або тиснути йому руку, навіть для людини рівної, а тим більше нижче її за рангом, щоб показати їй свою довіру і повагу (як це було прийнято в Європі), прирівнювалося до нападу.
Самурай міг відтяти за це голову. Саме тому дотримання дистанції та етикету - риса, яка властива багатьом жителям Японії та людям з інших країн, які практикують японські бойові мистецтва.

Ма-ай – що таке ма-ай?

У японських бойових мистецтвах існує таке поняття як Ма:ай – гармонійний, комфортний для людини інтервал часу та простору, з якого він може зробити як атакуючу дію (удар, захват, кидок), так і захисний прийом чи рух.

Ma (яп. 間) означає не стільки дистанцію, скільки проміжок часу або інтервал, зв’язок між внутрішнім і зовнішнім. Все японське мистецтво пронизане принципом ма.

Ai (яп. 合い) – гармонія, з’єднання, пристосування живих істот один до одного, та енергія, яку потрібно вкладати в дії у потрібний момент, відповідно до ситуації.

Якщо перекласти ма-ай як «дистанція», то сенс цього поняття спотвориться. Ма-ай уособлює взаємозв’язок між часом та простором. Це не статичне поняття. Статичне поняття дистанції, власне саме слово дистанція, японською звучить як кюорі (яп. 距離). Ма-ай – це також не почуття дистанції. Почуття дистанції японською – кюорикан (яп. 距離感).

Ма-ай у різних бойових мистецтвах – різний. Ма-ай – це вміння ідеально пристосовуватися до виниклої ситуації, більш того вибір потрібної дистанції – тільки елемент цього вміння. У куміте японського рукопашного бою Ніппон Кемпо ма-ай – це відстань зустрічі, час, який потрібен на подолання, реакція та ритм атаки. Ма-ай у кожної людини в залежності від її фізичного стану, рівня технічної підготовки, її фізичних параметрів теж різний, у кожної він свій власний і кожен може його розвивати, покращувати, розширюючи діапазон комфортних для себе дистанцій, скорочуючи час своїх реакцій, покращуючи таймінг та прискорюючи ритм бою.

Старі майстри казали, що треба навчитися відчувати страх суперника залежно від дистанції між вами. Чим ближче супротивник, тим більше має бути у вас сміливості та навичок. Коли людина навчитися розуміти свій ма-ай, вона може використовувати його в стратегії бою – “ma ai no hejho” (яп. 間合いの兵法).

Демонстрація використання ма-ай в стратегії бою

Розвиток Ма-ай

Ма-ай – перший основний принцип, який повинен засвоїти учень, що прийшов у контактні види єдиноборств: дзюдо, кендо, карате, сумо, кемпо або будь-якого іншого. Цей принцип розвивається і в неяпонських видах єдиноборств, просто він не має такого сукупного визначення як ма-ай.

У європейських дисциплінах те, що називається ма-ай, визначають і розвивають окремо: дистанція, почуття дистанції, таймінг, ритм бою, реакція бійця.

Ма-ай: Відчуття дистанції

Перше базове уявлення що таке ма-ай, новачок отримує відчуваючи дистанцію, яку потрібно дотримуватися, навчаючись у парі. Таке ж саме дотримання дистанції та взаємодія з партнером потрібні в танцях, наприклад, аргентинському танго.

Поступово приходить розуміння того, яка дистанція занадто далека, і з неї неможливо зробити атаку, яка занадто близька, і тому є небезпечною, і яка є оптимальною. Але, це лише початковий рівень розуміння.

Спортсмен-початківець вчиться розділяти простір на певні зони та дистанції, підбирає під кожну з них свій технічний арсенал прийомів і дій, які притаманний саме йому і саме з подібним партнером, виходячи із власних антропометричних даних та даних свого супротивника. Відпрацювання вправ на почуття ма-ай відбувається постійно, а не періодично.

Ма-ай: Дистанція в тактиці бою

Через деякий час занять спортсмен починає розуміти, як тримати дистанцію, яка буде небезпечною для суперника, але безпечна для самого себе. І це вже не просто почуття дистанції. На цьому етапі починає формуватись стратегія бою. Постійно практикуючись в куміте з різними супротивниками, які мають різну вагу, зріст, використовують різні позиції (камає), мають різний технічний арсенал прийомів, а в подальшому і озброєні різноманітними видами зброї (ніж, палиця, ціпок, пістолет), учень виробляє унікальні конкретно для себе дистанції, позиції та положення, які для нього вигідні, а для суперника – ні. Виробляється здатність відчувати свій ма-ай. На цьому рівні підготовки можна говорити про прояв принципу Син-кі-рюоку-ічі (яп. 心気力一致) (розум, дух і тіло в єдності). Цей принцип гармонійно переплітається із ма-ай. Це другий рівень розуміння та розвитку ма-ай, і учні, що досягли його, варті чорного поясу. Але це все лише початковий рівень, коли майстерність учня починає відточуватися у численних випадках поєдинків куміте.

контроль дистанції
Контроль дистанции

Єдність розуму, духу та тіла

Принцип Сін-кі-рюоку-ічі є однією з основних вимог до отримання іпон (чистого бала) у спортивних поєдинках у Ніппон кемпо. Це об’єднання розуму, духу та тіла в одне ціле для вирішення задачі у просторі ма-ай. У новачків рангу кольорового пояса один тип розв’язання задачі, у майстрів, що мають чорний пояс – інший. Поступово за становленням майстерності комфортна дистанція змінюється, швидкість застосування технік зростає, використовується рваний ритм атак та захисту.

Захисне спорядження Богу у вправах ма-ай
Неправильне та невміле використання ма-ай часто призводить до травм та розбитих носів. Справжній ма-ай не напрацюєш у безконтактному бою. Однак контактний бій без захисного спорядження загрожує травмуванням. Використання в Ніппон Кемпо захисного спорядження богу (яп. 防御) дозволяє тренувати ма-ай у контактному бою без травматизму.
дистанція в атаці
Зрив дистанції при атаці – якби не захисне спорядження, травма була б забезпечена

Ефективність та контроль

Варто нагадати ще про особливий прийом, пов’язаний з умінням контролювати дистанцію і свої дії – сун томе (яп. 寸止め).

Сун - відстань рівна 1 дюйму, або 2,54 см. 
Томе - зупинка.

Сун-томе означає вміння зупинити удар на відстані 2-3 см від мети. Людина, яка вміє застосовувати свою силу для руйнування, має вміти її контролювати. Протилежний технічний прийом іккен хисатцу (яп. 一拳必殺) «вбити одним ударом», до ідеального виконання якого прагнуть в японських бойових мистецтвах. Таким чином, виконуючи будь-яку вправу Будо, учень, з одного боку, прагне максимально ефективно використовувати дистанцію та свою силу, а з іншого боку – намагається контролювати свої дії.

Класифікація дистанцій Ма

Існує три стандартні, найбільш поширені види дистанції ма-ай, які використовуються в більшості японських бойових мистецтв:

    • Учі-ма (яп. 内間) – ідеальна (середня, зручна) дистанція. З цієї дистанції ви можете з підкроком дістати супротивника, але і він може зробити те саме.
    • Чіка-ма (яп.近間) – надто маленька (незручна) дистанція. Проте у Ніппон Кемпо, така дистанція може бути і зручною, тому що в кемпо багато борцівської техніки, коли коротка дистанція дозволяє зробити кидок, удушення чи больовий контроль
    • То-ма (яп.遠間) – занадто довга дистанція. Ні ви, ні суперник, не дістанете один одного навіть з підкроком.

Має місце бути й інша кваліфікація дистанції. Наприклад, смертельна дистанція (cі-но-ма) та дистанція життя (cей-но-ма).

У процесі бою дистанція змінюється дуже швидко, є таке поняття — рвати дистанцію, як у бік зменшення, так і у бік збільшення відстані між суперниками. На різних дистанціях застосовуються різні засоби як атаки, так самооборони. На дальній дистанції використовують ударну техніку ніг та рук. У ближній використовують захвати, кидки, больові контролі.

Як зрозуміти свою дистанцію Ма?

Ма-ай це дистанційний простір і ваші можливості, в тому сенсі, що ви можете використовувати його, щоб забезпечити перевагу у вашій атаці, або використовувати атаку суперника проти вас задля перемоги. Якщо ви можете чітко перемогти іпон (яп. 一本), це ваша дистанція. Якщо ви не можете досягти оцінки іпон, то вам ще далеко до суперника. Дистанція в розумінні ма-ай – це можливість зробити ефективний технічний вплив на супротивника. Зона впливу вашого дистанційного простору на суперника може бути більшою або меншою. І ви повинні провести технічний прийом у ідеальний момент часу.

Зони та діапазони бою

П’ять основних діапазонів бою Го ма-ай (яп. 五 間 合)

      1. Дальність діапазонів нападу  «Hassha-tai» (яп. 発射体);
      2. Діапазон ручної зброї «Buki» (яп.武器)
      3. Діапазон нападу ногами «Ashi» (яп.脚)
      4. Діапазон нападу руками «Ude» (яп.腕)
      5. Боротьба, клинч «Kakutо» (яп.格闘)

Існує чотири основні зони бою куміте:

    • Зона безпеки, де немає потреби турбуватися про відображення атаки у будь-який момент;
    • Зона захисту, де проведення захисту або контратаки необхідне, створення зазору «sukima» (яп. 隙間);
    • Зони виходу, куди можна переміститися, щоб уникнути безпосереднього зіткнення, так звана “мертва зона” «shikaku» (яп. 死角) – сектор з боку спини;
    • Небезпечна зона, де ви вразливі

Сенсом концепції ма-ай є перебування на такій відстані від суперника, щоб ви мали змогу атакувати або вийти з-під атаки, зробивши один крок. Це дозволяє ефективно входити в зону захисту суперника та виходити з неї.

Як покращити свій ма-ай

Потрібно розуміти, як відбувається протистояння, поєдинок, і тоді можна зрозуміти, що саме впливає на якість вашого ма-ай.

Перший етап. Коли поєдинок починається, у вас є первинний спосіб впливу, який проявляється у вигляді співвідношення ваших фізичних параметрів і параметрів противника, фізичної сили і кондиції тай-чікара (яп. 体力), психічної підготовки кі-гамає (яп. 気構え), фізичної готовності мі-гамає (яп. 身構え) координації та спритності, початкової техніки ваза (яп. ). Ці якості повинні бути підготовлені і вже на початковому етапі бою поставлять вас у виграшне чи програшне становище. Наприклад: якщо у вас погана стійка або суперник виглядає більш фізично міцним – це спричинить невпевненість у своїх діях, неправильний вибір дистанції, втрату ініціативи, отже погіршену реакцію на дії супротивника. Тому, як це не здасться дивним, потрібно в першу чергу працювати над цими параметрами: тай-чікара, кі-гамаї, мі-гамаї та технічним арсеналом ваза

Другий етап. Це сам поєдинок. Під час поєдинку проявляються такі види підготовки як бойовий дух точі (яп. 闘志), вибір часу та ритм хайчі (яп. 拍子), дихання кокю (яп. 呼吸), впевненість у собі дзисин (яп. 自信), зосередженості руху та волі куфу (яп. 工夫), об’єднання енергії дихання та крику кіай (яп. 気合)..

Всі ці якості дають вам перевагу у фізичному тиску на супротивника Семе і навичку скорочувати дистанцію чика йорі (яп. 近寄る). Додаткова обов’язкова перевага в технічних доробках какусі ваза (яп. 隠し技), добра швидкість реагування, і тактичне читання противника, і застосування кіме в поєднанні з дзансин (яп. 残心). Все це дасть переваги, особливо перед слабшим противником. Тренуйте ці якості.

Але що ж робити, якщо перед вами сильніший і досвідченіший супротивник? Для цього ви повинні вміти концентруватися і, застосовуючи принцип Сін-кі-рюокі-ічі, долати простір, який відокремлює нас від супротивника для реалізації своєї техніки. Ставити противника в невигідне для нього і вигідне для вас становище. Це вміє робити досвідчений майстер. Причому досвідчений майстер це робитиме на рівні своєї підсвідомості (хансу ундо).

У Ніппон кемпо ніхто не носить на чорних поясах жодних нашивок, як це прийнято, наприклад, в інших єдиноборствах. І на турнірах на татамі виходять суперники з однаковими чорними поясами, проте з різними данами. Ніхто не знає, хто буде суперниками у поєдинку — перший дан проти четвертого чи п'ятого дана. Це данина поваги до молодших учнів, «великі погони» не тиснуть авторитетом на молодший склад. Традиції - на війні всі в одному строю. Від полковника до солдата.

Японський рукопашний бій Ніппон кемпо і прекрасний тим, що будь-який учень рівня чорного поясу має шанс виграти в куміте у вищого за рангом майстра рівня Дан Куміте. Перший дан може виграти у п’ятого дана, використовуючи силу свого ма-ай.

І остання, і дуже важлива порада щодо вдосконалення ма-ай. Ма-ай неможливо розвинути жодними одиночними ката, ніякими окремими вправами. Тільки спаринги, парні ката, тренувальні та реальні куміте.

Прагніть вивчати ма-ай, адже, якщо ви його опанували, то це означатиме, що ваші досягнення в Ніппон кемпо дуже великі.

 

При копировании материала просим ссылаться на источник https://nipponkempo.com.ua/uk/article/ma-aj-kachestvo-nastoyashhego-voina/. Правила публикации здесь. В противном случае, мы обязательно выявим плагиат и будем обращаться в DMCA Google.