Фулл-контакт. Забутий стиль Ніппон Кемпо карате

Історія появи фул-контактних стилів. Чому кікбоксинг та ММА зобов’язані своєю появою Ніппон Кемпо.

 

Panem et circenses(Хліба і видовищ!)

Хліба і видовищ

“Хліба і видовищ!” – Давній вислів, є класичним виразом простих запитів людей, необхідних для задоволення їхніх мінімальних потреб. Взагалі, цей вислів, який дійшов до нас з періоду розквіту гладіаторських боїв, не змінив своєї актуальності і нині, у ХХІ столітті. Одна різниця: сучасна людина обов’язково зафіксує себе на смартфон і викладе своє фото чи відео в інтернет, буде то вечір у ресторані чи футбольний матч.

Однак завдяки цьому “низинному”, але цілком природному бажанню отримувати видовища, розвивалися всі види художніх мистецтв, театри, а також всі види спорту. Кулачні бої та боротьба – одні з найраніших видовищ та розваг у всіх народів світу.

Важливо! У світі єдиноборств слід розрізняти БМ (бойові мистецтва) та системи бою. Бойові мистецтва своєму розвитку зобов'язані не тому, що вони були затребувані як видовища, а реальною, дуже відчутною користю для тих, хто ними володів – такі люди отримували відмінні навички виживати в бойових конфліктах, перемагати своїх ворогів з метою захисту свого майна та отримання майна ворога. Фактично – це військові мистецтва, де важливим є не ефект, а ефективність. У спортивних, видовищних єдиноборствах все навпаки: ефект, видовище понад усе. Такі єдиноборства розвивалися завдяки бажанню натовпу насолодитися поєдинком, вболівати за "свого", побачити, як боєць, за якого ти вболіваєш, розірве свого суперника. І при цьому сидіти в безпеці в залі або перед телевізором, їсти попкорн, запивати все це пивом і насолоджуватися тютюновим димом. І робити при цьому ставки, сподіваючись зірвати великий куш. За це були готові і готові зараз платити будь-які гроші.
Гладіатори
Гладіаторські бої. Якщо вдуматися, це теж видовищні, а отже, й спортивні змагання. Просто на того, хто програв, чекала смерть.

Сучасні видовищні (спортивні) єдиноборства

До таких сучасних видовищних єдиноборств належать не лише спортивні олімпійські: бокс, боротьба, дзюдо, карате тощо, а й повноконтактні єдиноборства «без правил». Вони є спортивними дисциплінами, тільки професійними. Насправді правила тією чи іншою мірою існують, але в реальності бої мають мало обмежень і максимально наближені до вуличної бійки, де для досягнення перемоги можливі всі засоби.

Бій у клітці UFC. Не менш видовищно, ніж на арені гладіаторів, чи не так? Крові, болі, мужності – не менше, ніж на аренах стародавнього Риму!

Насамперед це MMA (Mixed martial art – змішані бойові мистецтва): бразильське джіу-джитсу, вале-тудо, кікбоксинг, тайський бокс «муай тай», французький «сават», китайський «саньда» та інші. Свого часу особливу популярність як майданчик, де зустрічаються бійці будь-яких стилів, набув формат UFC.

UFC - Ultimate Fighting Championship, вперше проведений у Денвері, США, у 1993 році напівпідпільний турнір без правил, на якому зійшлися 8 представників різних стилів єдиноборств: кікбоксингу (2 представники), карате, боксу, шутбоксингу, сават, бразильського джіу-джитсу та сумо. Головна інтрига матчу – хто сильніший, ударник чи борець? У підсумку перемогу в турнірі здобув представник бразильського джіу-джитсу Ройс Грейс. Шоу зібрало так багато грошей на платних телеканалах, що вирішили продовжити проект. Саме для цього шоу було спеціально придумано та розроблено восьмикутний ринг октагон, з усіх боків обтягнутий дротяною кліткою. Зараз клітка стала візитною карткою боїв без правил MMA, а сам UFC фактично перетворився на окремий стиль змішаних єдиноборств.

Фулл-контакт. Передумови

Закінчилася Друга світова війна, яка зрушила і перемішала всі народи земної кулі: безліч біженців змінило місце проживання, безліч військовослужбовців затрималися на довгі роки на тих територіях, на яких їх застала перемога. Американські військові бази ґрунтовно закріпилися в Японії та країнах Східної Азії. Люди, які пройшли війну та займалися бойовими мистецтвами не заради видовищ, а заради виживання, мігрували зі своїм багажем навичок та знань по всьому світі. Найчастіше вони вміли битися і виживати. І, повертаючись додому, наповнені новими, нестандартними для мирного суспільства знаннями, вони відкривали різні школи рукопашного бою. Майстри східних бойових мистецтв переїжджали інші континенти і там також відкривали свої школи. Фахівці та любителі, які володіли навичками контактних систем боксу, тайського боксу, французького боксу, боротьби, намагалися з’ясувати між собою, хто сильніший, і що краще, боротьба чи бокс. Це все давало середовище для змін та розвитку різних систем єдиноборств. Особливо цікавила ефективність ударної техніки у різних бойових мистецтвах, яку неможливо було з’ясувати, крім як із проведенні поєдинків на повну силу (Full-contact) .

З іншого боку, у 50-х роках XX століття телебачення почало відігравати ключову роль у дозвіллі населення. Окрім фільмів, які й раніше були доступні у кінотеатрах, став доступний і новий формат – формат телешоу.

Бойові мистецтва у кіно
Втім, саме кінематографу належить пальма першості у створенні інтересу до єдиноборств та східних бойових мистецтв зокрема. Наприклад, у цей період виходять фільми Акіро Куросави, які стали класикою: «Расьомсон» (1950 р), «Сім самураїв» (1954 р)»,  «Охоронець» (1961 р). Фільми з Брюсом Лі «Шлях дракона» (1972), «Лють дракона» (1976). Фільми з Джекі Чаном: «П'яний майстер» (1978), «Зброя бога» (1987). Але найзнаковішими фільмами про фул-контакт були, звичайно, фільми за участю Жан-Клода Ван Дамма «Кривавий спорт» (1988 р.) та «Кікбоксер» (1989 р.).
Фулл контакт
Жан-Клод Ван Дамм у фільмі “Кривавий спорт”. Цей фільм свого часу захопив рукопашним боєм безліч хлопчаків

Основним контентом телешоу в цей час були спортивні заходи, особливою популярністю користувалися фубол, хокей і, звичайно ж, різні єдиноборства: бокс, боротьба, реслінг.

Фулл контакт. Зародження

Існує дві гілки зародження фул-контакту. Американський фулл-контакт, який отримав неймовірну популярність у 1993 році з моменту проведення того самого чемпіонату UFC в Денвері, про який ми писали вище, і на якому несподівано для всіх (тоді несподівано) переміг боєць, який володів борцівською, больовою і задушливою технікою джітсу.

Бразильське джіу-джітсу. Бере свій початок також із Японії, від майстра Міцуйо Маеди, учня відомого сенсея Кано Дзігоро, засновника дзюдо. У 1914 році, коли термін дзюдо був непоширений, а техніка називалася джіу-джітсу, Міцуйо Маеда в рамках світового турне прибув до Бразилії, де залишився на кілька років. Сам Міцуйо Маеда називав свій стиль «джіу-джітсу Кано», на ім'я свого сенсея Кано Дзігоро. У 1916 році до нього в учні потрапив Карлуш Грейсі із сім'ї Грейсі, яка розвивала бразильське єдиноборство вале-тудо (“все дозволено”). Саме Ройс Грейсі, нащадок Карлуша Грейсі, був тим самим бійцем, який переміг усіх титулованих суперників у першому чемпіонаті UFC у Денвері, використовуючи больову та задушливу техніку, яку колись навчив його предка японський сенсей Міцуйо Маеда.

Азіатський фулл-контакт, що породив такий популярний зараз стиль, як кікбоксинг, отримав серйозний поштовх розвитку в 1959 завдяки одній людині. Ім’я цієї людини – Тацуо Ямада.

Тацуо Ямада. Забутий стиль Ніппон кемпо карате

Так, так, це саме той Тацуо Ямада, який разом із шістьма іншими японськими майстрами заснував у далекому 1932 році товариство “Дай Ніппон Кемпо” (Ніппон Кемпо Великої Японії), першу повноконтактну систему змішаних єдиноборств. Головою «Дай Ніппон Кемпо» був обраний один із цих семи майстрів – Саваяма Мунеомі, людина, портрет якої присутній зараз у будь-якому додзьо Ніппон Кемпо, який розвивав Ніппон Кемпо до самої своєї смерті.

Ніппон Кемпо
Одні із перших змагань Ніппон Кемпо. Бійці одягнені в кейкогі та повне захисне екіпірування Богу

Тацуо Ямада також розвивав і практикував власний стиль, мав у 1959 році своє власне додзьо під назвою «Ніппон Кемпо карате» в Токіо, тоді як Саваяма викладав Ніппон Кемпо в Осаці, у державному Університеті Кансай.

Ніппон Кемпо спочатку замислювалась як відкрита бойова система, яка приймала у собі все найкраще, найефективніше з будь-яких бойових систем. Тому, коли в 1959 році до Токіо приїхали з показовим виступом тайські майстри муай-тай, Ямада, єдиний із сенсеїв безліч токійських шкіл карате та джіу-джітсу, запросив низку з них залишитися для викладання у своєму додзьо. Бійці Муай-Тай на презентації в Асакуса-холі, до речі, викликали на поєдинок будь-яких представників японських єдиноборств для демонстрації потужності Муай-Тай. Однак гординя японців, їхня впевненість у власній самурайській зверхності, була настільки висока, що вони ігнорували виклик, і взагалі Муай-Тай, як бойове мистецтво.

Муай боран

Муай-Тай (Muay Thai) або Муай боран – найменування тайського боксу у Таїланді. Створена на основі сіамської системи крабі-крабонг (рукопашний бій зі зброєю) та системи лердріт (Lerd Rit) – прикладного бою без зброї. Муай Тай - жорстка повноконтактна система самозахисту, що в основному використовує ударну техніку рук і ніг, особливо розвинена техніка застосування ліктів та колін. Поєдинки ведуться до програшу суперником нокаутом або нокдауном. Система ведення поєдинків побудована на раундах, поєдинок ведеться у рингу. Захоплення та кидки, больові заломи та удушення не використовуються. Застосовуються техніки «обвисання» та розбалансування супротивника у «клінчі». Характеризується веденням жорсткого бою, заснованого на силі ударів та стійкості тіла.

Якби не запрошення Тацуо Ямада, можливо, ми не знали б зараз такого поняття як кікбоксинг, і не було б дуже активного розвитку японського видовищного фулл-контакту K1, який домінував у професійному спорті з 60-х років минулого і до першого десятиліття XXI століття .

Тацуо Ямада, Tatsuo Yamada (山田辰夫や) (1905-1967) зробив величезний внесок у розвиток повноконтактних систем єдиноборств змішаного типу: повноконтактного карате, кікбоксингу та Ніппон Кемпо.
Тацуо Ямада Ніппон Кемпо карате
Тацуо Ямада на прізвисько “Скажений”
Народився у місті Акасі префектури Хього. З дитинства він вивчав техніку однієї з гілок старовинної школи Будзюцу Такеноучі-рю (日本竹内流), під керівництвом свого батька, одного з керівників стилю, Такеші Саїчі(竹内佐一).

Такеноучі-рю -один із основних стилів японського дзю-дзюцу(джіу-джітсу). У цій бойовій системі вивчають не тільки традиційну японську зброю (меч, спис, ніж, палицю), а й техніку рукопашного бою без зброї, техніку полону та зв'язування (ходзюцу).

В юнацькому віці Ямада вивчає карате-до у майстра Гітіна Фунакосі, а потім у віці 19 років Ямада переїжджає в Осаку, де в 1924 році стає учнем великого майстра і бійця кемпо стилю Тоте (唐手) з Окінави Мотобу Текі (本部 朝基, 1870–1944) прозваного Сару-но-Мотобу (Мавпа Мотобу).
Мотобу Текі
Мотобу Текі в останні роки життя
Мотобу Текі, один із видатних майстрів бойових мистецтв Окінава. Практикував суто практичний та жорсткий підхід у навчанні рукопашному бою. Не вважав карате Гітіна Фунакосі справжнім бойовим мистецтвом. У 1926 році Ямада стає помічником вчителя в додзьо "Мотобу" Осаки. У цей час він знайомиться з Савямою Масару, майбутнім головою Ніппон Кемпо. Наприкінці 20-х років він разом із учителем Мотобу Текі переїжджає до Токіо.
Мотобу та Ямада
Мотобу Текі (у центрі) та його найкращий учень Тацуо Ямада (праворуч на фото від нього) у школі тоте “Мотобо-рю” в Осаці
При переїзді в Токіо Ямада вступає до університету, де знайомиться з Сусуму Ногучі, вчителем і бійцем англійського боксу. У Сусуму Ногучі в 1934 році народиться син, якого він назве Осаму.
Тацуо Ямада та Мотобу Текі
Тацуо Ямада та Мотобу Текі
Той самий Осаму, якого в 1959 році Тацуо Ямада познайомить зі своїм повноконтактним карате і тайським боксом Муай-Тай. Тацуо Ямада любив битися і використовувати в поєдинках будь-які прийоми та удари, аби вони були дуже жорсткими, за що отримав прізвисько «шалений». Спільні заняття з боксерами вплинули на ідею з'єднання техніки боротьби джіу-джіцу, боксу і карате. У 1932 році Тацуо Ямада серед семи майстрів рукопашного бою стає одним із засновників першого у світі змішаного єдиноборства «Ніппон Кемпо», в якому воєдино були зібрані як борцівська і больова техніка дзю-дзюцу, так і ударна техніка карате. Однак ідея використовувати захисне спорядження в боях куміте не дуже подобалася Ямаді. Він, за прикладом свого вчителя Мотобу Теку, вважав, що використовувати захисне спорядження Богу, яке застосовується в Ніппон Кемпо, не гідне справжнього самурая, який повинен гартувати своє тіло і дух, роблячи їх непереможними. Виникла ідея створення єдиноборства змішаного типу але тільки в боксерських рукавичках та з елементами боротьби, больових та задушливих прийомів. Після війни Тацуо Ямада відкриває своє додзьо, яке згодом отримує назву «Ніппон кемпо карате» (日本拳法空手道). Цей стиль Ямада вважав ідеальним карате або змішаним бойовим мистецтвом з повним контактом. До кінця свого життя, в 1967 році Тацуо Ямада працює над удосконаленням Ніппон Кемпо карате.
Фулл-контакт
Тренувальний куміте у повноконтактному карате

Тацуо Ямада розвиває свій повноконтактний стиль на основі Ніппон Кемпо, який називає «Карате-Боксинг» (空手道拳击), тобто фулл-контакт, де із захисного спорядження були лише пахова раковина, рукавички і капа; публікуючи статті та фотографії тренувань та власних за стилем боїв у японських журналах. Пізніше, на початку 1960-х років, він повертається до назви «Ніппон Кемпо карате». У 1962 році в гімназії Коракуєн були проведені перші змагання з повноконтактного «Ніппон Кемпо карате». Цього ж року Ямада з’явився на телеканалі NHK TV і продемонстрував повноконтактне карате (Ніппон кемпо карате) у рукавичках.

Осаму Ногучі
Осаму Ногучі, промоутер, батько професійного кікбоксингу

Ось ці самі публікації та телепрограми звернули увагу на Ніппон Кемпо карате Осаму Ногучі, промоутера з сім’ї боксерів, який відіграв величезну роль у розвитку видовищних фулл-контактних єдиноборств, і якому приписують народження самого терміна «кікбоксинг». Осаму Ногучі було неважко зв’язатися з Тацуо Ямадою, оскільки його батька пов’язувала стара дружба з Ямадою. Там же, в Додзьо Тацуо Ямади промоутер Ногучі знайомиться з Муай-Тай.

Відмінності Ніппон Кемпо vs Ніппон Кемпо карате. На відміну від Ніппон Кемпо Саваями Масару, яке зараз поширене в усьому світі, у Ніппон Кемпо Карате : 
- був поділ за ваговими категоріями та класами учасників;
- у змаганнях не використовувалося ніяке захисне екіпірування та традиційний японський одяг для занять кейкогі (який у нас називають помилково кімоно). Тільки штани, рукавички, капа та захист паху. Це практично те саме екіпірування, що сьогодні застосовується у сучасних змішаних єдиноборствах повного контакту.
Правила Ніппон Кемпо карате Тацуо Ямада встиг створити правила змагань для Ніппон Кемпо карате. Суддівська команда складалася з одного судді та трьох помічників. Бій складався з раундів із перервами по дві хвилини та проходив у рингу, обмеженому канатами. Перемога присуджувалася при здачі спортсмена, технічним нокаутом, больовим контролем або задушливим прийомом. Не можна було кусатися, бити в пах, очі, горло, суглоби, хребет чи потилицю, хапатися за канати, атакувати суперника, який збирається вставати, не можна добивати суперника, що впав.

Осама Ногучі влаштовує кілька змагань зі змішаних боїв, за участю бійців муай-тай, карате різних стилів, ніпон кемпо карате. Тацуо Ямада неодноразово бере участь у цих змаганнях із учнями свого додзьо і неодноразово його послідовники виходять переможцями.

У 1963 році Осаму Ногучі виходить на новий рівень, він замислює шоу «Карате проти Муай-Тай» та отримує промоутерський контракт на ТБ-трансляцію поєдинків. Звичайно, він пропонує Тацуо Ямаді та його бійцям участь у шоу. Однак Ямада відмовляється через заборону використовувати болючі та задушливі прийоми. Тільки ударна техніка, хай навіть у фулл-контакт єдиноборствах, Тацуо Ямада не влаштовувала. Він залишається послідовником змішаних єдиноборств. Ямада та Ногучі розійшлися. Через три роки, 1967 року Ямада помре від раку печінки. Його син Цукуда Ямада, будучи офіційним наступником, не зміг продовжити справу батька, хоч і намагався розвивати повноконтактне Ніппон Кемпо карате. Цікаво, як пішов би розвиток фулл-контакту, якби Ямада погодився свого часу на пропозицію Осаму Ногучі. Або Ногучі пішов би на дозвіл використовувати болючі та задушливі прийоми. Цього не сталося. На жаль, Ніппон Кемпо карате було забуто. А шоу мало тривати – Show Must Go On!

Зліт фулл-контакту. Show Must Go On!
У влаштованому 1963 році Осамою Ногучі турнірі «Карате проти Муай-Тай» у Токіо, японці, представники карате, здобули перемогу. Одним із виступаючих від Японії був 20-річний, повний самурайської гордовитості, володар чорного поясу, 3 дан, Хідеку Сірахі, переможець безлічі турнірів з карате в Японії. Він розгромно програє тайському боксеру Самарну Сор Адісорну.
Бій не тривав і 2 раундів. 16 нокдаунів, 3 зламані ребра та багатомісячне відновлення втраченого здоров'я – ціна цього бою для Хідеку Сірахі. І цей бій побачила вся Японія. Слабкість японського карате вразила Хідекі та всю Японію. Цей бій послужив добрим уроком. Його бачив і Ояма Масатцу, який мав уже на той час свою школу карате, яку ми знаємо зараз під назвою кіокушинкай, а тоді вона називалася кенка-карате. Ояма під враженням поразки Сірахі довго відмовлявся від боїв з муай-тай, але Осама Ногучі умовив його. Тому, коли у 1964 році Ногучі вирішив зробити матч-реванш у Бангкоку, Ояма дав добро на підготовку своїх учнів кіокушинкай до боїв у Таїланді. З Тацуо Ямадою він не контактував, Ояма був дуже гордою людиною, тому Осаму Ногучі переманив з додзьо Тацуо Ямади майстра муай-тай Ісоласака Індара Лат. І ось, у січні 1966 року три каратисти зі школи Оями приїхали до Бангкока і провели матч із тайськими чемпіонами. Дві перемоги та одна технічна поразка через розсічення. Ояма Масатцу прославив Японію та свій власний жорсткий контактний стиль кіокушинкай карате. З цього моменту кіокошинкай став базовою системою для кікбоксингу, що тоді зароджувався.
Хідеку Сірахі та Осаму Ногучі
Хідеку Сірахі (ліворуч) та Осаму Ногучі (праворуч)
Що стосується Хірасі Сіраху, який програв у 1963 році, то після відновлення здоров'я, він, за порадою та під наглядом Осаму Ногучі почав готуватися до реваншу вивчаючи нові техніки повноконтактного карате, ті самі технікі, які розвивав Тацуо Ямада разом з Осамою Ногучі, тільки без техніки боротьби, а також нові техніки кіокушинкай Оями Масатцу. Згодом Хірасі Сіраху змінив не тільки свою техніку бою, він змінив все, і навіть особистість. Він взяв собі інше ім'я - Тадасі Савамура і став виступати у повноконтактних поєдинках, які проводять Японська Асоціація Кікбоксингу, яку створив той самий Осама Ногучі. "Демон Болі", "Демон кікбоксингу" - так називали Тадасі Савамуру.
Тадасі Савамура
Демон болю Тадасі Савамура, удар коліном у стрибку
Успіх був гігантський - Савамура став обличчям нового виду повноконтактного спорту - японського кікбоксингу. Наприкінці 60-х і в 70-х роках кікбоксинг (kickboxing, від kick - удар, стусан і boxing - боксування), став новою гримучою сумішшю повноконтактного карате Ямади, і тайського боксу у світі єдиноборств, впритул підібравшись за популярністю до професійного боксу. Савамура дав імпульс усієї нової повноконтактної ударної техніки бою. У 1973-му році йому було вручено головний приз японського спорту - одна з найпрестижніших нагород Японії, що видається від імені прем'єр-міністра. Таку зазвичай отримували лише найвідоміші спортсмени з найпопулярніших у Японії дисциплін: сумо та бейсболу. Савамура – ​​єдиний кікбоксер у цьому списку. Під впливом безстрашного стилю Савамури японський кікбоксинг порвав усі зв'язки з пацифістськими філософіями карате.
Тадасі Савамура
Тадасі Савамура в атаці. Ну, хіба не видовищно? Навіть із можливостями фото та ТБ другої половини XX це і зараз виглядає вражаюче!
Усі 70-ті пройшли в пекельних рейтингах та боях. Кікбоксинг очолив ТБ-рейтинги не лише Японії та всіх країн Південно-Східної Азії, а й рейтинги європейського та американських континентів. Савамура був зіркою нового повноконтактного виду спорту. Ось його результати: 232 перемоги; 228 нокаутів; 5 поразок; 4 нічиї. Його відсоток нокаутів 94,6% вищий, ніж у будь-якого відомого бійця професійного боксу: у Роккі Марчіано – 87,76%, у Віталія Кличка – 87,23%, у Майка Тайсона – 75,86%.

Після Савамури в кікбоксингу були й інші чудові бійці: Бенні Уркідес, Джо Льюїс, Енді Хуг, Ремі Боньяскі та інші легенди. Але тільки Савамура залишився іконою кікбоксингу.
В'ячеслав Журавльов
В’ячеслав Журавльов, президент “Ніппон Кемпо – Україна” та Федір Омеляненко, багаторазовий чемпіон MMA

Ідея Ямади про змагання змішаного типу, у рукавичках за правилами повноконтактного карате, з больовими контролюми, кидками та удушеннями, була втрачена. Вона повернулася, але вже в 1993 році, на іншому континенті, коли бразилець Ройс Грейс продемонстрував перевагу змішаного стилю як над ударними, так і над борцівськими стилями.

Але, завдяки елементам тайського боксу, інтегрованим Ямадою, в сучасне Ніппон Кемпо прийшло багато нових технік проведення бою в клінчі, використання колін, ліктів, звалювання та розбалансування противника у стійці. Із методики тренувань кікбоксингу в Ніппон кемпо була впроваджена практика роботи на боксерських мішках і лапах (падах), комбінаторні серії ударів, раундова робота, бій з тінню. І це все – завдяки Тацуо Ямаду.

При копировании материала просим ссылаться на источник https://nipponkempo.com.ua/uk/article/full-kontakt-zabytyj-stil-nippon-kempo-karate/. Правила публикации здесь. В противном случае, мы обязательно выявим плагиат и будем обращаться в DMCA Google.