Бойова психологічна підготовка

Самурайське прислів'я

Бойова психологічна підготовка солдата з погляду Будо. Стійкість та бойовий дух. Види психологічних станів перед боєм, у бою та після. Бойові навички дзасін, мусін та муга.

Цей матеріал призначений насамперед для тих з нас, хто пішов чи піде у найближчому майбутньому на війну, захищати нашу Батьківщину, нашу рідну Україну. Захищати від руйнування та знищення, від агресора, який не визнає права на існування України як держави, а українців та всіх інших народів, які населяють нашу прекрасну країну як окремих самобутніх національностей. Нам є корисним ще раз акцентувати увагу на дуже важливому аспекті: психологічній підготовці людини до бойових дій. Ніппон кемпо – бойове мистецтво рукопашного бою, але психологічна військова підготовка Будо, яка присутня в Ніппон кемпо, однаково добре працюватиме і у вуличній бійці, і на татамі, і в окопі десь під Авдіївкою чи Херсоном.

Стійкість та бойовий дух

Стійкість – запорука успіху у військових діях. Стійкість – психологічна якість, яка, в першу чергу, виявляється у завзятості і наполегливості по досягненню поставленої мети, яка може бути будь-якою: оборона позиції чи наступ, взяття опорного пункту противника чи диверсійна операція. Стійкість підрозділу виходить з стійкості кожного окремо взятого бійця. Нестійкий боєць піддається страху та не виконує завдань, які перед ним поставлені, нестійкий підрозділ біжить. Тому вкрай важливо окрім військової підготовки, окрім уміння поводитися зі зброєю, військової тактики та стратегії, приділяти увагу виробленню психологічної стійкості та її вираження – бойового духу солдата.

Японська стійкість
Вже ніяк не можна звинуватити японців в нестійкості їхніх військ. Усьому світу відомі випадки, коли японські солдати десятиліттями, вже після закінчення війни, будучи віддані своєму імператору, продовжували виборювати перемогу. 700 тисячна Квантунська армія Японії з 300 танками кілька місяців продовжувала битися проти 1,5 мільйонної Радянської Армії, яка мала більше 2000 танків до оголошення повної капітуляції Японії 2 вересня 1945 року, причому до капітуляції Японію змусила не поразка у військових битвах в Маньчжурії, а ядерне бомбардування міст Хіросіма та Нагасакі.
Хіроо Онода
Японець Хіроо Онода здався в полон уряду Філліпін 9 березня 1974 року, через 29 років після закінчення Другої Світової війни. На фото зображено саме цей момент.
Така стійкість Квантунской Армії та Японії загалом – результат, насамперед, психологічної стійкості окремих солдатів. Не стільки військової виучки, яка, до речі, у японців на Далекому Сході та Маньчжурії, де велися бойові дії, була порівняно з військами Радянської армії не на висоті, скільки саме масового виховання в японцях бойового духу.

Як зміцнювати стійкість і які емоції відчуває людина до, під час і після бою? Емоції, які дозволяють вижити під час вогневого контакту, а також виконати бойове завдання. Емоції, які можуть призвести як до перемоги, так і до поразки, до смерті. Над чим треба працювати, щоб не лише вижити, а й перемогти?

військова психологія

Страх перед боєм

Більшість людей, 80-90%, відчувають страх перед боєм. У цьому немає нічого поганого. Ця емоція – прояв нормального інстинкту самозбереження. Якби люди не боялися, вони не тільки не вижили, а й не стали б панівною життєвою формою на нашій планеті.

Прояви страху

Блідість. Наш організм на емоцію страху несвідомо реагує відпливом крові від поверхневих покривів і кінцівок. Можна сказати, що первісна свідомість, що сидить глибоко всередині нас, передбачає, що найближчим часом на людину чекають травми: порізи, поранення, удари і т.д. Уся кров збирається усередині тіла, у внутрішніх органах. У такому разі порізи та поранення в цей період, особливо поверхневі, не кровоточать або майже не кровоточать. Варто про це пам’ятати, і не відмахуватися під час або навіть після бою, не забувати робити перев’язки, накладати джгути на ті рани, які на перший погляд не становлять небезпеки. Період цієї емоції мине і кров піде з такою силою, що можна отримати велику крововтрату.

Страх перед боєм
Але такий тваринний страх небезпечний для життя людини в сучасній війні. Через відток крові від кори головного мозку спостерігається загальмованість, повільна реакція на небезпеку, труднощі в раціональному мисленні.

Початковий відтік крові та уповільнення кровообігу під час емоції страху, може бути такої сили, що людина впадає у ступор. Перестає реагувати на навколишні подразники, у тому числі й на вибухи навколо, команди командирів. Якщо людина впала в ступор, потрібно вивести його з цього стану будь-якими можливими способами: окриком і навіть фізичним впливом: просте поплескування по щоках у такій ситації це не ляпас-образа, а фізіотерапевтичний вплив схожий до масажу, яке викликає посилений кровообіг у шкірних покривах голови, приплив крові до мозку і повернення людини в такий стан, коли вона може щось розуміти і діяти більш-менш свідомо.

Ведмежа хвороба. Розслаблення сечового міхура і дефекація – наслідок того ж відтоку крові від кори головного мозку, коли в стан стресу втрачається контроль за тонусом м’язів сфінктера та сечового міхура. У цьому – також немає чогось поганого, тільки неприємність.

Про те, як здійснюється боротьба зі страхом у японських дисциплінах, про розвиток такої якості як бойовий дух, ми писали у статті “Бойовий дух. Тренування у Ніппон Кемпо”. Основні принципи формування високого бойового духу (кіхаку, яп.), отже, і стійкості, незмінні й у самурая ХІХ століття і піхотинця ЗСУ у 2022-2023 року. Тут ми коротко перерахуємо три основні напрями підготовки бойового духу:

      • Зміцнення віри
      • Контроль емоцій та свідомості дзансін
      • Контроль енергії Кі

Але, щоб ознайомитися з усіма аспектами проблеми, ми все ж таки рекомендували б прочитати статтю повністю.

Безстрашність

Безстрашність – друга крайня форма прояву емоцій перед боєм. Інтерес, цікавість до того, що відбувається, що межує зі втратою почуття самозбереження, властиво дуже невеликій кількості людей, всього кільком відсоткам. Проте такі люди є. Вони висовуються з окопа, щоб подивитися, куди прилетіло, лізуть куди не треба. Почуття збудження пригнічує в них інстинкт самозбереження, і такі люди часто стають першими жертвами під час вогневого контакту.

Це приклад безстрашності та авантюризму. Розпачу та героїзму – теж так.

Безстрашність властива новачкам. Вони не усвідомлюють ступеня небезпеки тієї ситуації, в якій вони опинилися, або їхнє ‘Я’ відмовляється визнати, що з ними може статися щось погане. Воїни, які пройшли не один бій, не поводяться таким чином. Можливо, тому, що вони просто вижили у попередніх битвах. А безстрашні, але дурні – у кращому разі перебувають у шпиталі, а зазвичай гинуть першими.

Бойове збудження

Бойове збудження, як емоцію, переживає невелика кількість людей. Зазвичай трохи більше 15-25%. Страху у таких людей практично немає. Це стан майбутньої чи вже існуючої небезпеки, коли всі органи почуттів загострюються настільки, що людина дуже чітко усвідомлює довкілля та обстановку навколо. Загострюється слух, іноді дуже вибірково: у бахкані розривів людина може чути дзижчання комара чи мухи, що літають довкола. Загострюється зір і сприйняття об’єктів: кольори навколишнього світу можуть стати дуже яскравими, деякі значно більше за інших. Замість блідості, яка властива людям, які відчувають страх, навпаки, кров приливає до шкірних покривів, обличчя червоніє, ритм серця збільшується, очі блищать.

Дзансін – розслаблена пильність

У японських бойових мистецтвах схожий стан називається дзансін. Проте є серйозна відмінність. Стан дзансін – це емоція спокою, стан розслабленої пильності. Стан, коли загострення органів чуття велике, але при цьому сама людина спокійна, зосереджена: серце б’ється рівно, руки не трясуться, очі не горять.

Дзансін можна і потрібно тренувати не тільки заздалегідь, але й постійно. Базові вправи з тренування дзансін описані в нашій статті “Бойовий дух. Тренування у Ніппон Кемпо”.

Під час бою

Під час бою частина людей, схильних до страху, так чи інакше долають цю емоцію. Страх йде, замість нього виникає так званий тунельний зір. Коли людина зосереджена лише на одному завданні:

      • при артилерійському або мінометному обстрілі: переміститися в безпечне місце, сховатися, звернутися в клубок, стати маленьким і непомітним;
      • при атаці: дійти до того будинку, дерева, зайняти цю позицію;
Бойвий дух. Тренування стійкості
Мозок відкидає всі дії і всі роздуми навколо: він повинен заряджати снарядами гармату, щоб довкола не відбувалося!

Але при цьому у багатьох почуття страху до кінця не йде. Якщо говорити про стрілецький бій, то людина, яка не подолала почуття страху повною мірою, дуже часто стріляє неприцільно і багато, намагаючись таким чином придушити це почуття.

Люди ж, які перебувають перед боєм у стані бойового збудження також заспокоюються, і в них також виникає своєрідний “тунельний зір”. Але, при цьому їх дії раціональніші, зваженіші: у тому ж стрілецькому бою вони стріляють прицільно, витрачають боєзапас значно ефективніше, помічають все, що відбувається поруч.

Цей стан – стан тунельного зору, чимось близький до того, що в Будо називають – мусін.

Мусін «Mushin» (яп. безпосередній) - ¦свідомість без думки і роздумів. Розум без розуму.

Мусін – навички без розуму

Як це часто буває, у західних поняттях немає прямої аналогії поняття мусін. Мусін – значно ємніше поняття, ніж тунельний зір. Добре пояснює що таке мусін знаменитий японський дзен-монах Такуан. Монах Такуан жив у XVII столітті, був вчителем непереможного Міямото Мусасі, легендарного роніна, майстра фехтування. В одному з 6 трактатів про бойові мистецтва “Книга самурая. Листи Такуана…” він говорить:Книга самурая

«…<Мусин> Ця порожнеча “не-розумності” відноситься до всіх видів діяльності, а також до танців і фехтування. Танцюрист піднімає віяло і тупотить ногою. Якщо він хоч трохи думає про те, як йому це треба зробити добре, він перестає бути добрим танцюристом і його розум зупиняється на кожному моменті. У всіх діях необхідно забути свій “розум” і стати єдиним з тим, що ти цієї миті робиш. »

І ще:

«У разі фехтування, наприклад, коли противник намагається напасти на вас, ваші очі відразу ж ловлять рух його меча, і ви можете спробувати піти за ним. Але як тільки це станеться, ви перестаєте володіти собою і, безперечно, зазнаєте поразки. Це називається «зупинкою». <Але існує інший спосіб захисту від меча противника.> Ви, звичайно, бачите меч, який збирається вразити вас, але не дозволяєте своєму розуму «зупинятися» на цьому. Залишіть намір контактувати з противником у відповідь на його загрозливий випад, перестаньте будувати будь-які плани щодо цього. Просто сприймайте рухи противника, не дозволяйте своєму розуму «зупинятися» на цьому, продовжуйте рухатися так само назустріч противнику і використовуйте його атаку, звертаючи її проти нього самого. Тоді його меч, що ніс вам смерть, стане вашою власністю, і зброя ця обрушиться на самого супротивника.»

Якщо говорити сучасною мовою та сучасними поняттями, то під час стресової ситуації бою ви повинні і діятимете на рівні підсвідомості, використовуючи заздалегідь напрацьовані навички та вміння. Часу думати та розмірковувати – немає і не буде! Вміння мислити – це дуже гарна навичка, але в бою це недозволена розкіш.

Хороші попередні напрацьовані навички: вміння окопуватися, вміння швидко і влучно стріляти, перезаряджати зброю, маскуватися, зупиняти кровотечу, бігти, падати і знову підніматися – це виходить за значимістю вперед. Під час бою ви повинні робити це автоматично, не замислюючись, що саме і як. Такий стан забезпечує більше свобод, швидше сприйняття і швидшу реакцію і час реагування на обстановку, що складається. І, звичайно, потрібно тренувати до автоматизму всі прості навички, щоб не довелося замислюватись, що і як треба робити.

тренування бойових навичок
Тренувати навички необхідно тренувати заздалегідь до автоматизму

Муга – відмова від самооцінки

Другий важливий принцип у Будо під час бою, пов’язаний з мусін, це ‘муга‘ (яп. 無我), ставлення свідомості до нашого «Я», до себе самого. Основна проблема полягає в тому, що наша самооцінка часто є бар’єром для виконання тієї чи іншої дії. Наше внутрішнє ‘Я’ часто оцінює наше зовнішнє ‘Я’ неправильно. Наша самооцінка та самоідентифікація: “Я – такий”, “Я – вмію”, “Я – можу” і т.д. У бою ми обмежуємо себе тим, що про себе думаємо, як оцінюємо себе. Наприклад: “Я – боюся”. Фізично людина обмежена в бою, але таких фізичних обмежень реально набагато менше, ніж їх сама людина придумує для себе. Якщо під час бою думати, що «Я –  старий», «Я – не можу стрибнути геть до того окопу на 4 метри», «Я – не підніму пораненого, я – слабкий»,  «Я – не влучу в ціль», то ви і не зробите того, що дозволить вам виконати бойове завдання, не дозволить зрештою зберегти вам життя. Муга – це відмова від властивостей своєї особистості, від обмежень, це виключення самооцінки «можу – не можу». Припиніть звертати увагу на самоідентифікацію у бою. Переключайте мізки на: «Я зараз – сам бій». «Я зараз – ситуація». «Я – не людина у цій ситуації». І тоді ви навіть не помітите, як стрибнете в окоп на 4 метри, або пронесете на плечах пораненого товариша 5 км. І обов’язково потрапите в ціль із першого пострілу. Зробите те, що не зробили б ніколи у звичайній ситуації. І це в результаті врятує життя і вам, і іншим.

Тренування бойових мистецтв
Постійні тренування

Одна з хороших вправ для вироблення в себе муга, яка застосовується в Ніппон кемпо, це висока інтенсивність безперервних вільних поєдинків, з супротивниками, що постійно змінюються, при маваріейко (яп. 回り稽古), енжін-гейко (円陣稽古), моусіай гейко (申し合い稽古), какарі-гейко (яп.懸かり稽古). Такі навантаження дозволяють бійцю в Ніппон Кемпо підійти до меж фізичних можливостей. «Все, я більше не можу», «я втомився» і т.д. Все це – самообмеження. Якщо ми в такий момент відмовляємося від самообмеження, тоді ми й приходимо до розуміння муги. «Я перестаю бути самим собою». «Я стаю ситуацією». Все це відкриває великі можливості у виживанні. Цього немає у більшості спортивних систем єдиноборств. Це відмінність тих, хто вивчає Будо, від тих, хто займається спортом. Спорт народжує чемпіонів, а Будо – воїнів.

дивляться але не бачать
“Погляд на 2000 ярдів” – так говорять про солдатів, які пережили сильний стрес під час бою. Дивляться, але не бачать…

Після бою

Психологічна втома, душевне вигоряння – це ще одни з понятть військової психології, що виникають військової сутички. Часто після бою або під час затишшя між боями, солдат відчуває апатію, повну відсутність інтересу до будь-чого. Зовнішній прояв – погляд, що зупинився. Це – захисна реакція нашої свідомості. Людина нічого не помічає довкола. Проте такий стан дуже небезпечний: позиції не охороняються належним чином, мінні поля не розставлені, машини (танки, БМП, БТР або МТЛБ) не заправлені, нові захисні споруди не збудовані, а старі окопи не відновлені, БК не поповнений. Достатньо наступної хвилі ворожої атаки, нальоту або заходу ДРГ і сховатися від снарядів не буде де, ДРГ зайде в тил і т.д. Потрібно відновлюватись. Втрачати пильність не можна. Інакше, як кажуть африканці, «Мертвий лев встане і з’їсть тебе». У японських єдиноборствах після бою боєць повинен залишатися у стані дзансін, в стані розслабленої пильності, готовності продовжувати бій. У тому самому стані, у якому він знаходився прямо перед боєм. У японських самураїв було прислів’я «Після битви затягни тугіше лямки свого шолома», що означало бути готовим до будь-яких несподіванок, до нового бою. Це також досягається шляхом завзятих тренувань, готовності до стресів..

Дзансін, мусін та муга – це навички, які дозволяють вийти на зовсім інший, якісно новий рівень ефективності бою, що означає у підсумку: отримання переваги над ворогом, його знищення, здобуття особистої перемоги… З таких особистих перемог і складається велика Перемога.

Якщо підготовлених людей, які володіють цими бойовими психологічними навичками, у підрозділі кілька, то впевненість у собі, у своїй силі, збільшується в рази «колективним несвідомим».

Формування ж впевненості на основі професійних навичок і високих морально-психологічних якостей, з накопиченням особистого досвіду перемог над своїми страхами та помилками, народжує дух воїна, дух переможця.

При копировании материала просим ссылаться на источник https://nipponkempo.com.ua/uk/article/bojova-psyhologichna-pidgotovka/. Правила публикации здесь. В противном случае, мы обязательно выявим плагиат и будем обращаться в DMCA Google.